Protokoll 180207
Protokoll fört vid styrelsemöte med Torsövägens Fiberförening
Tid: Onsdagen den 7 februari 2018
Plats: Hos Håkan o Ulla Landenmark
Närvarande: Håkan Landenmark, Gunnel och Joachim Johansson, Bo-Evert Jonsson, Lars Holmén, Gerald Wallstersson
Frånvarande: P-G Larsson, Solveig Holmén, Tommy och Maria Israelsson
- Håkan Landenmark hälsade välkommen och förklarade mötet öppnat.
- Till ordförande valdes Håkan Landenmark och sekreterare Bo-Evert Jonsson.
- Att justera dagens protokoll, utsågs Joachim Johansson.
- Dagordningen gicks igenom och godkändes.
- Föregående mötes protokoll godkändes och lades till handlingarna.
- Under punkten rapporter redovisade Gunnel Johansson föreningens ekonomi samt medlemsläge enligt bilaga.
- Håkan och Gunnel fortsätter diskussion med banken om utbetalning av lånelöfte. Banken har utlovat en snabb handläggning efter det att Kommunfullmäktige beslutat om förlängning av tiden för borgensåtagandets löptid.
- Föreningen har fått in två svar på offertförfrågan gällande föreningens fakturahantering. Gunnel och Håkan får i uppdrag att utvärdera offerterna och återkomma med förslag till beslut vid nästa sammanträde.
- Upptändningen av nätet blev något försenat och några medlemmar i Elfstorpsområde har ännu inte fått grävt, beroende på att Vänerenergi, som samförlägger för föreningens räkning, inte kunnat gräva då Länsstyrelsen inte beviljat tillstånd p.g.a. deras strandskyddsutredning inte är klar. Vänerenergi startar arbetet så fort som alla tillstånd är klara. Föreningens medlemmar i området är informerade om den uppkomna situationen .
- Håkan får i uppdrag att kontakta Telia för att räta ut en del frågetecken kring fakturering av gruppavtalen.
- Gunnel meddelar att hon inlett det tämligen omfattande arbetet med att förbereda en första delredovisning till Länsstyrelsen
- Nästa möte kommer att äga rum den 28/2 kl. 18.30 hos Håkan och Ulla Landenmark.
- Mötet avslutades.
Vid Protokollet:
Bo-Evert Jonsson
Justerat:
Håkan Landenmark Joachim Johansson
Nyhetsbrev – 24:e Mars
Fibernätet i full drift.
NSI, Zitius och Telia har nu rapporterat att alla med gruppavtal och som aktiverat sin anslutning skall ha full funktionalitet. Problem med switchar, adresser, och mediaomvandlare har åtgärdats. Införandeprojektet kan därför övergå till driftsfas.
Det innebär att framtida eventuella störningar för er med gruppavtal skall hanteras genom Telias support 90 200
För er utan gruppavtal hanteras driftstörningar från den internetleverantör och TV leverantör som ni har valt. Kontakta vid behov deras support.
Zitius ansvarar för att belysa vårt nät. På deras hemsida finns information vid driftstörningar generellt som var fallet den 18-03-13. Här en länk till deras driftinformation
Felanmälan och support sker inte genom Zitius utan genom respektive tjänsteleverantör.
Vi i styrelsen har inte möjlighet att bevaka driftstatus kontinuerligt och informera alla direkt. Vi föreslår att de 118 medlemmar som har Facebook-konto, hjälper till att sprida information.
Om man upptäcker generella driftstörningar och finner orsak i Zitius driftsinformation eller har info från Telias support, skulle det underlätta informationsspridningen till andra om man lägger ett inlägg på föreningens Facebook
Vi kommer på sikt att lägga på en funktionalitet på hemsidan så att man kan skriva inlägg där också. På så sätt kan alla medlemmar gemensamt ta ansvar.
I styrelsen har vi inte någon avsikt att anställa någon som står för kontinuerlig information i realtid, utan det blir när tiden medger. Den nuvarande ”byanätsavgiften” inrymmer inte någon ekonomisk möjlighet till en sådan befattning. Styrelsen har hitintills arbetat ideellt utan arvoden under de tre år som projektet har pågått.
Föreningen kommer inom kort att fakturera ut grund- och nätavgifter för ett kvartal (3mån) för samtliga anslutningar.
- Anslutning Gruppavtal faktureras 295:-/månaden + nätavgift 50:- månaden.
Totalt 1 035 kr inkl.moms för ett kvartal. - Anslutning Delår faktureras nätavgift 50kr/månad.
Totalt 150 kr inkl moms för ett kvartal. - Anslutning Öppen faktureras nätavgift 50kr/månad.
Totalt 150 kr inkl moms för ett kvartal. - Anslutning Passiv faktureras nätavgift 25kr/månad.
Totalt 75 kr inkl moms för ett kvartal.
Våra medlemmar med gruppavtal och som har Telia som mobiloperatör betraktas som helkunder hos Telia som lämnar ett simkort för mobilt bredband med 20 gigabyte per månad. Passar bra på resan för surfplattan eller en 4G router från Telia eller olåst från annan leverantör. Kontakta kundtjänst 90 200 eller gå in på Mitt Telia så skickar de ut ett kort. Erbjudandet gäller fram till 14/5 2018. Det mobila bredbandet är kostnadsfritt till dess att man säger upp antingen mobilabonnemanget eller fasta bredbandet (gruppavtalet är bundet 5 år). Mobilabonnemanget måste stå på samma person som föreningens gruppavtal. Läs mer på denna länk.
Vi i styrelsen hoppas att ni alla är nöjda och vi ser fram emot att träffas på kommande årsmöte i sommar. Kallelse kommer när det närmar sig. Lämna gärna synpunkter på vår Facebooksida eller mail.
Vi sänder er nu varma hälsningar och tillönskar alla en riktigt Glad Påsk !
TorsöVägens Fiberförening /Styrelsen
Håkan Landenmark
P-G Larsson
Gunnel Johansson
Solveig Holmén
Gerald Wallstersson
Maria Israelsson
Tommy Israelsson
Lars Holmén
Joachim Johansson
Bo-Evert Jonsson
Nyhetsbrev – Dag 18 22:e Februari
Idag har tekniker åtgärdat ett fel som påverkade en av tolv switchar i vårt nodhus. Med den åtgärden hoppas vi nu att alla som har fungerande internet och gruppavtal har bra TV-bild utan pixlar. Skulle så inte vara fallet ber vi om en rapport till bo-evert.jonsson@telia.com så att vi kan anmäla detta till Zitius.
Igår fick också 8 fastigheter på Säby fungerande internet med fast blått sken i mediaomvandlaren. Vi känner till att ytterligare 6 fastigheter inom Säby/Elvstorp saknar internet pga. förseningar hos Vänerenergi. Vi hoppas att dessa blir inkopplade i vecka 10.
Nyhetsbrev – Dag 17 21:e Februari
Problem med aktivering av internet med fel adress?
Detta gäller framför allt dig som bor i Sundsören.
Vid aktivering på www.telia.se/aktivera eller www.zmarket.se är det viktigt att ange rätt adress. En del försöker med Sundören Ekvägen 101. På svenskt adressregister finns dock inte gatunamnet med som officiell adress. Rätt är således att enbart ange Mariestad, Sundsören och respektive husnummer (ej fastighetsbeteckning).
Om du är osäker vilken den officiella adressen är, kan du kontrollera det i www.hitta.se
Klicka på din fastighet så ser du rätt officiell adress.
Om man ringer till Telia/Zitius och pratar om Ekvägen Granvägen mm så kommer de att säga att det inte finns något abonnemang på den adressen.
Nyhetsbrev – Dag 16 20:e Februari
Idag har Vänerenergi grävt klart till Säby. Blåsning och svetsning pågår idag och i morgon, vilket innebär att de 8 kunderna runt Säbygodset, skall vara klara i morgon eftermiddag.
Lite osäker om även de 2 vid Tegelbruket startas i morgon men förhoppningsvis innan helgen.
Vi har fått rapport från 10 av 186 medlemmar med gruppavtal om dålig TV-bild som hackar och ”pixlar sig”. En preliminär bedömning av oss & NSI har lett fram till misstanken om ett hårdvarufel i en av tolv swichar i nodhuset. Switcharna är levererade av Zitius som fått ärendet till sig med hög prioritet. Just nu finns ingen misstanke om problem med själva fiberledningen där NSI har testat alla svetsar. Vi väntar just nu på svar från Zitius.
Några av er med gruppavtal har också fler än en TV apparat. För detta behövs extra TV-boxar och tvilling abonnemang. Det medger att upp till 4 TV apparater kan anslutas om man har en box till varje apparat.
För ”vanliga” Teliakunder kostar tvilling abonnemang 129 kr/månad. Det ingår dock i vårt gruppavtal utan extra kostnad utöver TV-box. Normalpris för boxen är 1299kr. Vårt pris för 1:a extra boxen är rabatterat till 699kr.
För varje extra TV/box krävs dock separata koder. De får man enklast genom att gå in på ”Mitt Telia” med mobilt bankid på det personnummer som står för gruppavtalet.
https://www.telia.se/privat/mitt-telia/logga-in
Man kan också ringa 90 200. Det har hänt att den som svarat i supporten inte kontrollerat att vi har specialavtal och felaktigt påstått att det kostar 129kr/månad.
(Vårt gruppavtalsnummer hos Telia = KO82913)
Telia har bra information om att komma igång med TV-tjänsten och Play+
Hälsningar
Styrelsen
Torsövägens fiber
Nyhetsbrev – Dag 12 16:e Februari
Under uppstartsskedet har Zitius inte fått igång alla internetanslutningar och det har också varit problem med TV/Telefoni anslutningen som skulle aktiveras av Telia efter ett antal dagar. (Vi har fått olika information om hur många dagar det skulle dröja 2-3-5)
Det har skapat mycket irritation som vi i styrelsen har fått ta emot och vidarebefordra till NSI, Zitius och Telia. Under veckan åtgärdades vissa av de saknade internetanslutningar som vi fick kännedom om. Även många TV anslutningar gick igång efter att man personligen tog kontakt med Telias support 90 200.
Som grädde på moset gick hela nätet ner för alla igår kväll kl 21.45.
Vi kontaktade under samma kväll Zitius som lokaliserade felet till vårt nodhus. Fibertekniker skickades ut på morgonen för felsökning på plats. Efter ett antal timmars arbete ringade man in felet till strömförsörjningen till de fiberoptiska switcharnas reservkraft. Elektriker har arbetat med detta fram till 19.45 ikväll. I samband med detta arbete var man tvungen att kort flytta elanslutningar med åtföljande avbrott.. Arbetet är nu slutfört och vi hoppas innerligt att de som haft fungerande internet har återfått sin uppkoppling. För detta kan det dock krävas omstart av utrustningen hemma. (pkt 2+3 nedan). Inget mer arbete planeras ikväll eller under helgen
Alla problem är dock ännu inte lösta:
A) Vi misstänker att vissa fastigheter fortfarande inte har fungerande internet pga. åtgärder som behövs i switcharna. Detta är Zitius ansvarar.
B) TV och Telefonifunktionen för er som har gruppabonnemang är inte i drift för alla. Detta är Telias ansvar men kräver att man har internetuppkoppling och inte problem enl pkt1.
C) Fastigheter som ännu saknar officiell adress har varit problematiska eftersom de behövs vid registrering/aktivering.
D) Några fastigheter inom Säby har inte blivit blåsta som avsett och förväntat. Fastighetsägaren är meddelad om detta. Det åtgärdas på måndag. NSI ansvarar
E) Elfstorp har blivit fördröjt med grävningen men det åtgärdas senare under veckan. Vänerenergi ansvarar för detta.
Åtgärder vid problem a + b:
- Har du aktiverat abonnemanget? (Zitius hemsida www.zmarket.se eller www.Telia.se/aktivera )
- Dra ut strömmen för mediaomvandlaren, routern och TV boxen 5 minuter.
- Sätt på strömmen i samma ordning enl pkt 2.
- Vid fast blått sken på mediaomvandlaren finns internet framme.
(Hoppa över pkt 5+6)
- Om det fortfarande ikväll efter åtgärd 1-4, blinkar blått sken på mediaomvandlaren saknas internet, skicka mail till bo-evert.jonsson@telia.com ange namn, fastighetsadress, fastighetsbeteckning och om gruppavtal eller ej.
- Vi meddelar Zitius som skickar ut tekniker till nodhuset senast på onsdag eller torsdag. Därför är det bra att vi får tecken av er så att vi kan samla ihop alla felande anslutningar.
Åtgärder vid problem b:
- Har du aktiverat abonnemanget? (Telia.se/aktivera )
- Kontrollera att din aktivering tagits emot av Telia som skall skicka koder för igångsättning av TV-boxen via mail.
- Kontrollera vilken av TV´s HDMI-uttag som du satt TV boxen i (1,2,3?). Se till att välja den HDMI ingången på Tv´n.
- Dra ut strömmen till TV boxen två gånger 5 minuter.
- Om man inte får upp ”Välkommen till Telia” med uppmaning att ange koderna behövs kontakt med Telia 90 200. Notera dock att det är förväntat med angivna dagars fördröjning. Det innebär att det inte är förväntat att intenetaktivering och TV aktivering går igång på samma dag.
Slutligen:
Vi har under dagen fått in en stor mängd anmälningar från de som tidigare haft fast blått sken, som övergick till blinkande runt 21.45 igår. Styrelsens ambition är att svara på alla inkomna anmälningar, men det stora antalet anmälningar, gör att vi inte kan besvara alla personligen utöver detta nyhetsbrev.
Vi har ägnat mycket tid och energi att ringa in problem (a,b,c,d,e) och blev rätt matta av gårkvällens totala avbrott som krävde mycket arbete och kändes stressande med tanke på hur många som drabbats. Styrelsens telefoner gick varma i kontakter med många av er, Zitius, Telia, NSI samtidigt som flera av oss hade det vanliga jobbet att sköta. Vi tackar er som sänt oss uppmuntrande och tacksamma mail, och hoppas på att alla förstår att vi gör vårt bästa som vanliga medlemmar utan professionell kompetens. Om någon av er har tid och vilja, att hjälpa till framledes är vi glada för det.
Styrelsen